Murdoch’s Chinese Sunset

January 9, 2014

Rupert Murdochby Harry Blutstein

Having created an empire on which the sun never sets, it was a heavy blow to Rupert Murdoch when his company, 21st Century Fox, announced last week that it had sold it 47 percent stake in Star China TV to its joint venture partner, China Media Capital. There is little doubt that the decision came from the top.

This investment had represented a tenuous toehold in China, involving just part share in three television stations, but Murdoch has always played the long game, starting small and then gobbling up assets until he dominates a particular market. And there is no bigger market than China. Having embarked on a strategy to create a global satellite television network, Murdoch coveted the Chinese market, with its 380 million households.

China is not an easy market to penetrate and Murdoch has had to work hard to get as far as he has.

There have, however, been missteps. He enraged the Chinese government with a speech he made in London in September 1993, in which he claimed that new telecommunication technologies, “have proved an unambiguous threat to totalitarian regimes everywhere, “ concluding that “satellite broadcasting makes it possible for information-hungry residents of many closed societies to bypass state-controlled television channels.” Such views were not welcome in the upper echelons of the Communist Party and Prime Minister Li Peng reacted by immediately banning satellite dishes from China.

It is unusual for Murdoch to show such political naiveté, and since then he worked overtime kowtowing. He removed the BBC from Star TV to avoid offending the government with uncensored news about China. On Murdoch’s instruction, his publishing company, HarperCollins withdrew its offer to publish a book by Chris Patten, the last British governor of Hong Kong. The publisher did, however, find a place on its list for a tedious biography of Deng Xiaoping written by his daughter, and paid her a handsome advance. And his Fox and Sky agreed to broadcast the deadly-dull Chinese government channel, CCTV 9, on its networks.
Now much wiser, Murdoch gave another speech in 1997 in which he said that “China is a distinctive market with distinctive social and moral values that Western companies must learn to abide by.” He then made sure that every relevant Chinese government official received a copy of this speech.

Each of these actions follows a pattern Murdoch has established elsewhere in his far-flung empire. Murdoch has an unrivalled talent for cultivating politicians who can help him expand his empire.

In Australia, for example, after throwing his support behind Bob Hawke in the 1983 election, he found himself on the winning side of the Labor Government’s media reforms, allowing him to become prince of print and dominate Australia’s newspaper industry.

But woe betides any government that gains his displeasure. This happened in 2011, when the Gillard government handed over the license for Australia Network, the nation’s overseas radio and television service, to the ABC. The losing bidder was Sky TV, which Murdoch was indirectly a part owner. Soon after, Gillard set up the 2011 Finkelstein inquiry into the Australian press, which further infuriated Murdoch.

These were not the only sins that offended the sensibilities of the media mogul, and his newspaper turned on the Labor government in a vindictive campaign that is unprecedented in Australian political history.

As the 2013 election approached, the Murdoch press was intent on regime change. Not only was its coverage often biased against Labor was often biased, but in the case of the Daily Telegraph bordered on the hysterical.

Watching the Australian election, the Chinese government saw the discipline exhibited across News Corp newspapers, with its editorial cadres marching to the same drum beat. Already insecure, the Communist Party would not want to face such an independent source of power. Nor did it approve of regime change, particularly as it might be applied to China. Undoubtedly they asked: how long would Murdoch remain a loyal supplicant?  Looking at his record, they would have seen that his loyalties are rather fickle.

Writing in Rupert’s Adventures in China, Bruce Dover, who was Murdoch’s man on the ground in China, concludes that: “After a decade and a half of trying, Rupert Murdoch’s attempted seduction of China has ended in a case of unrequited love.” For the Chinese, Murdoch came with too much baggage, and they saw no future in the relationship, no matter how much love their suitor wanted to shower on them.

Leave a Reply

partners:

Even more troubling, nearly sixteen million Americans must now travel at least thirty minutes or prada sunglasses for women more to reach a trauma center. Over the weekend prada sunglasses for women a new feature of Hulu was added - and then Cartier Sunglasses Men taken away. It is in light of this recently begun and still on-going exposure of the habitual and commonplace pederasty of priests that I find the Catholic Republican candidate for the Presidency's remarks about freedom of religion to be quite ingenuous. prada sunglasses for women Just recently I was told they finally found a prada sunglasses for women few bones after prada sunglasses for women many years of being buried in the sand. Although the fish were biting, I threw the boys in the car and raced down the canyon.

At some point, the crowd became restless and then they stormed forward, breaking down doors, tearing up papers and knocking over furniture. Cartier Sunglasses Men In addition to Assad stepping down and the observer mission continuing, the Arab League plan has called for the removal of heavy Cartier glasses weaponry out of the cities of Syria, including the capital, Damascus, an end on attacks on protesters, especially peaceful, unarmed protesters. During the observer's mission, nearly one thousand people were killed, including louis vuitton sunglasses women a large number of women